Wednesday, August 6, 2008

Bantah Forum 'Memeluk Islam' Majlis Peguam


Share/Bookmark Bantah Forum 'Memeluk Islam' Majlis Peguam
Contributed by yiemega1 on Thursday, August 07 @ 09:20:00 MYT Topic: KOMENTAR

Majlis Peguam nampaknya tidak habis hendak berpolitik selepas beberapa siri Forum yang diadakan untuk mempersoalkan isu-isu tertentu dimulakan dengan isu kontrak sosial yang sudah tertakluk pada Perkara 121 Perlembagaan Malaysia, kemudian Forum membincangkan isu Mahkamah Sivil Vs Mahkahmah Syariah tidak berapa lama dahulu dan kini muncul lagi dengan forum yang bakal mencetuskan kontroversi iaitu Forum Memeluk Islam.

Penulis berpendapat MAJLIS PEGUAM TIDAK LAYAK untuk mengadakan forum yang melibatkan sensitiviti Umat Islam tersebut memandangkan Majlis Peguam bukanya orang yang ada kepakaran agama seperti yang terdapat pada ulamak-ulamak muktabar dan tidak layak bercakap dalam soal-soal agama apatah lagi ia melibatkan isu yang membabitkan agama suci Allah tuhan seru sekian alam iaitu Islam.

Di dalam artikel penulis sebelum ini penulis sudah beberapa kali menegur Majlis Peguam agar menumpukan kepada tugas sebenar masing-masing, sedangkan masih banyak kes-kes yang memerlukan peguam tertangguh dan tidak diselesaikan tetapi Majlis Peguam tidak pula mengambil peduli sebaliknya memilih untuk terus berpolitik.

Perbuatan mereka boleh diumpamakan 'Gajah depan mata tak nampak, kuman seberang laut mereka nampak'. Apakah mereka lupa tanggungjawab mereka yang sebenar?Penulis melihat tindakan Majlis peguam yang nampaknya terlalu ghairah mengadakan forum itu, forum ini tanpa memikirkan apakah implikasinya kepada masyarakat berbilang kaum di Malaysia dan tindakan Majlis Peguam ini boleh diumpamakan sebagai 'tikus membaiki labu' ataupun 'kera gila' yang mendapat bunga.

dipetik dari mykmu.net
Share/Bookmark

1 comment: