Tuesday, August 12, 2008

Kuota UiTM hendak di buka ....apa dah jadi ni?????


Share/Bookmark Usul Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim untuk membuka kuota pelajar bukan bumiputera di Universiti Teknologi Mara (UiTM), ini merupakan satu ancaman besar kepada kaum bumiputera khususnya bangsa Melayu. Kerana ia akan menyebabkan anak bangsa kita makin di tinggalkan jauh berbanding bangsa lain.

Memang diakui bangsa kita masih lemah dalam penguasaan akademik, maka dengan mengekalkan UiTM sebagai universiti untuk bumiputera, ia dapat memelihara keistimewaan orang Melayu supaya tempat mereka di institusi pengajian tinggi awam (IPTA) terjamin.

Walaupun begitu, ia bukan bermakna pelajar Melayu takut untuk bersaing dengan bangsa lain, tetapi apabila melihat bagaimana majoriti penguasaan akademik dimonopoli oleh bukan bumiputera ia akan menampakkan lagi jurang di antara mereka.
Bercakap soal kecemerlangan dan persaingan. Apakah persaingan antara pelajar UiTM sedia ada tidak cukup sengit? Apakah orang Melayu tidak boleh bersaing sesama dengan Melayu. Kena masuk orang Cina, baru Melayu tahu hendak bersaing.


Persaingan tidak hanya perlu di peringkat dalam IPTA. Kerana sememangnya wujud persaingan lain dengan bukan Melayu apabila berlangsungnya program-program antara universiti seperti pertandingan, sukan dan sebagainya.
IPTA dan IPTS yang mempunyai kuota untuk bukan Melayu sudah banyak di negara ini, maka tidak perlulah untuk kita membuka kuota baru pula di UiTM.

Untuk membentuk persaingan secara global, kita tidak perlu untuk membuka kuota terhadap bangsa lain, dengan alasan untuk meningkatkan keserasian dan kemesraan dengan bangsa lain. Ini kerana pelbagai usaha dan aktiviti telah dijalankan oleh kerajaan dalam usaha untuk membentuk masyarakat makmur berbilang kaum.

Apa yang perlu ialah pihak UiTM harus meningkatkan kualiti pembelajaran di kalangan pelajarnya selaras dengan kehendak kerajaan yang ingin membentuk identiti pelajar yang mempunyai modal insan yang tinggi dan mampu bersaing dalam industri di peringkat global. Tindakan Menteri Besar Selangor ini juga hanyalah atas kepentingan politik untuk mengekalkan sokongan pengundi bukan melayu.

Sekiranya hendak melahirkan perpaduan dengan bercampur orang India dan Cina, mengapa bermula di sini, di UiTM? Perkara ini sepatutnya di cadangkan dari peringkat sekolah rendah dan semestinya hanya wujud satu sekolah sahaja (untuk menggalakkan perpaduan).

Janganlah sesekali mempertikaikan hak keistimewaan bangsa sendiri. Fikir masa hadapan bangsa Melayu. Ini isu sensitif. Cukup-cukuplah pihak beliau membuat pelbagai kenyataan sensitif mengenai maruah bangsa Melayu. Jangan calarkan maruah bangsa sendiri.
Kalau bukan kita sebagai pemimpin yang membela dan menjaga bangsa sendiri, siapa lagi? Jangan kerana mahu menjaga hati sesetengah pihak, hak dan maruah bangsa Melayu sendiri tergadai. Sampai bila mahu menyerahkan segala hak atas dasar demokrasi dan tidak mahu dianggap bersikap perkauman sedangkan bangsa lain terang-terang bersifat perkauman tanpa menjaga perasaan orang melayu. Segala benda hendak dituntut dan dipertikaikan sedangkan mereka hanyalah pendatang sahaja pada asalnya.



Share/Bookmark

1 comment:

afif said...

susah la org melayu nk p u..hahaha..
dijemput ke blog saya-www.singalautdalam.blogspot.com..